Levensloop en ontwikkeling als Kunstenaar
Kunst en ook sport zijn mijn belangrijkste inspiratie en inhoud gevende levensdoelen.
Ik ben geboren in Amsterdam in 1950.
Door gezondheidsklachten ontstaan in mijn puberteit na een niet geslaagde poging beroepswielrenner te worden ben ik gaan schilderen. Mijn vader gaf mij een eenvoudig olieverfsetje om wat te doen te hebben tijdens een periode van ziek zijn en isolement. Zo ontstonden mijn eerste schilderijen in een wat impressionistische stijl. Tijdens mijn middelbare schooltijd tekende ik al erg graag. Door mijn geschiedenis schriften met mooie pentekeningen van Griekse tempels te illustreren wist ik mijn beoordelingspunten omhoog te brengen.
Ik ben blijven schilderen en tekenen, en omdat ik het mij aangeboden kantoorwerk niet fijn vond begon ik in te zien dat kunst misschien wel mijn beroep zou worden.
Er volgden al snel exposities en verkoop van mijn werk. De mogelijkheid om op de Rietveldakademie te gaan studeren greep ik niet aan, en zo was ik gedurende die eerste fase vooral autodidact. Wel volgde ik af en toe een cursus modeltekenen aan de Volksuniversiteit.
Mijn werk uit die tijd werd vooral bepaald door onderwerpen uit mijn eigen leven, veelal verhalende thema's, en ik liet me inspireren door de stromingen uit de kunstgeschiedenis. De conceptuele kunst uit de jaren 70 kon mij echter niet boeien.
Echte schilderkunst in al haar verschijningsvormen boeide me, en dat is tot heden zo gebleven. De stroom werken uit de eerste periode stagneerde echter in de 80er jaren, en ik begon steun te zoeken bij andere veelal realistische kunstenaars. Privé adviezen en wat lessen heb ik gehad van Rob Raats en Siet Zuyderland, en Manfred Beelke in Berlijn. Ook mocht ik toen als bijzonder student, ik was toen 33 jaar op verschillende groepen meedraaien op de Rietveld Akademie. Lessen heb ik toen gevolgd bij Herman Gordijn en Theo Blom.
Weer later heb ik een HBO avondstudie tekenonderwijs aan de Hoge School Holland gevolgd. Een mooie ervaring waar ik vooral beeldanalyse als grootste vaardigheid heb geleerd. De lessen filosofie waren ook voor mij favoriet. Maar tijdens de stages merkte ik wel dat voor een schoolklas staan niet mijn ding was.
Zelf gaf ik ook al jaren privéles en cursussen. Eerst in een buurthuis, en later in mijn eigen atelierwoning in Amsterdam. Deze lessen ontwikkelde ik zelf.
Voor mijn afstuderen op de HBO opleiding maakte ik een serie werken naar het thema: ,, Le Sacre du Printemps " Dit omdat ik me zeer geinspireerd voelde door het revolutionaire muziekstuk van Igor Strawinsky aan het begin van de 20e eeuw.De schilderkunst uit die tijd behoort ook tot mijn favorieten. Dit werd de serie; ,, Mytische Motieven" Eerst nog vrij realistisch vormgegeven, en later meer abstract met dezelfde inspiratie bron.
In 2000 ben ik naar Vught verhuisd. Daar heb ik gewerkt in een keramiek grondstoffen groothandel, en later in een fotozaak. Er was minder tijd voor schilderkunst. Wel fotografeerde ik mijn leven al veel en graag. Aanvankelijk alleen als schetsen voor mijn schilderwerk en vakantiefotografie. Doordat de fotografie steeds belangrijker werd begon het te dringen met mijn schilderwerk. In die zin dat ik met steeds meer fotografische ogen begon te kijken en me als schilder steeds onvrijer ging voelen. mijn opdracht was, daar weer los van te komen.
Nu ik weer meer tijd heb voor de schilderkunst ben ik systematischer dan vroeger thema's gaan onderzoeken in vele studies, en om ze dan pas te gaan uitwerken. De thema's bevinden zich op de grens van abstractie en realisme. De beeldtaal heeft voorrang gekregen boven het verhalende uit mijn vroegere werk. Nu maak ik voor het eerst ook series op een thema. Kleurvlakken, geometrie en plasticiteit als beeldelementen.
Wat ik ook heb ontdekt dat er foto's in mijn archief zijn die een zelfstandige waarde hebben, en boeiend genoeg zijn om als beeldende kunst te presenteren. Deze ben ik nu aan het selecteren en er een presentatievorm voor aan het bedenken die met alle nieuwe materialen, en dragers veel mogelijkheden geven.
Jon Postema juli 2021